TOPlist

Základní informace

Hlavní řešitel: doc. Ing. Ladislav Rolínek, Ph.D.
Název projektu: Procesní management a možnosti jeho zavedení v MSP

Úvod do problematiky

Malé a střední podniky jsou výrazným faktorem rozvoje ekonomiky a regionů ČR.  Představují značný inovační potenciál, jsou rozhodující při udržování a vytváření nových pracovních míst (v roce 2007 se podílely z více než 68 % na zaměstnanosti v Jihočeském kraji), generují více než 57 % podíl celkové přidané hodnoty (údaj za rok 2007), mají značný význam pro rozvoj obcí, měst a regionu.  MSP působí rovněž jako sociální stabilizátor a jistá protiváha vůči velkým společnostem, u kterých je v mnoha případech evidentní snaha o přesouvání své produkce do zemí s nižšími mzdovými náklady a vysokým potenciálem rozvoje trhů.

Nevýhodou MSP oproti velkým podnikům je jejich větší zranitelnost, problematičtější přístup ke vzdělávání a informacím a obtížnější financování jejich běžné činnosti, horší možnost získání úvěrů a zajištění jejich rozvoje způsobené obavami ze zvýšeného rizika investování do těchto podniků. MSP jsou rovněž citlivější na výkyvy trhu, zvláště v období ekonomické krize. To je mnohdy umocňováno obtížnějším přístupem k informacím.

Právě proto je nutné při řízení MSP využívat takové nástroje jejich řízení, které by napomáhaly jejich stabilizaci a rozvoji. 

Na základě našich zkušeností využívají MSP v regionu v rámci systému podnikového řízení v převážné míře principy funkčního managementu. Ty vycházejí z hierarchického uspořádání organizace a jejich hlavní podstatou je aplikace postupů založených na dělbě práce. Toto pojetí nezaručuje v současnosti firmám úspěch a to zejména z důvodu změn okolí podniků. Ty úzce souvisí mimo jiné s měnícími se požadavky zákazníků, kteří očekávají bezkompenzační výrobek, tzn. takový, který splňuje všechny požadované parametry najednou a zároveň zajišťuje dostatečnou přidanou hodnotu, za kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit. Dalším aspektem ovlivňujícím okolí MSP je globální konkurence, která je schopná popisovaný produkt dodat na trh. 

Od funkčního k procesnímu managementu

Z výše uvedených důvodů dochází ke změnám základních paradigmat managementu ve smyslu zavádění nového směru, kterým je procesní řízení. Záměrem této změny je zvýšení flexibility firem ve vztahu ke schopnosti přizpůsobit se měnícím podmínkám. Podstatou procesního řízení je uplatňování integrace činností při řízení firem. Oproti funkčnímu managementu (uplatňovaná dělba práce) dochází k opačnému postupu, a to sjednocení dílčích operací do podnikových procesů, které jsou ovládány procesními týmy a řízeny jejich vlastníky. Hlavním kritériem měření výkonnosti jednotlivých procesů je vytvořená hodnota pro zákazníka.  V rámci procesního managementu je kromě popisovaného kladen značný důraz na lidský kapitál, využití podnikové vize, kultivaci podnikové kultury, týmovou spolupráci, rozvoj znalostí, vědomostí a schopnosti neustálého učení se.

Kritické ukazatele podle Trunečka

Základem metodologie procesního managementu je orientace na co nejefektivnější fungování procesů. Samotnou účinnost procesů měříme poté souborem ukazatelů zohledňujících úroveň konečné hodnoty, která je poskytována zákazníkovi. Truneček uvádí, že tuto hodnotovou metriku nelze sice použít obecně pro všechny procesy, jedná se však zpravidla o výběr z následujících čtyř skupin ukazatelů:

Je patrné, že klíčovým bodem metodiky zavádění procesního řízení je vymezení hodnoty a jejího významu pro zákazníka.  Komerčně úspěšný je pochopitelně pouze ten výrobek nebo služba, jehož cena je oboustranně přijatelná jak pro podnik, tak pro zákazníka. Ta je závislá na straně zákazníka na jeho kupní síle a výši užitku produktu. Z pohledu výrobce je tržní cena podmíněná požadavkem na uhrazení nákladů souvisejících s produkcí a na dosažení přiměřeného zisku. Z popsaných zákonitostí vyplývá, že „maximalizace“ hodnoty zákazníka musí být prioritním zájmem každého výrobce či poskytovatele služby, neboť výrobek s větším užitkem a nižší tržní cenou se budou pravděpodobně prodávat snáze.

Řešení projektu

Uvedenou problematikou se členové týmu v současné době intenzivně zabývají v rámci svých výzkumných a pedagogických aktivit na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Předložený projekt navazuje na zkušenosti získané v rámci výzkumných projektů MŠMT 2E06044: Manažerský audit jako nástroj podpory trvale udržitelného rozvoje malého a středního podnikání (2006-2008).

Řešením projektu předpokládáme, že dojde k zefektivnění řízení malých a středních podniků a tím k posílení rozvoje regionu, k rozšíření spolupráce mezi vysokými školami a podnikovou sférou, ke zkvalitnění výukového procesu, k zapojení studentů všech stupňů studia do výzkumné činnosti a v neposlední řadě také k prohloubení a rozšíření znalostí a zkušeností řešitelského týmu a zajištění rozvoje jejich pracovišť.

Vzhledem k zapojení řešitelského týmu, který se skládá z odborníků na určité oblasti podnikového řízení, bude zachována interdisciplinární spolupráce.